11elokuu

Oma puhelin lapselle (milloin, miten, apua!) – tutkimus paljastaa yleisiä haasteita

Oletko vanhempana koskaan miettinyt…

  • Miten lapsen ruutuajan saisi kohtuullisemmaksi?
  • Miten suojelen lasta netin haitalliselta sisällöltä?
  • Miten opetan lasta vastuulliseksi somen käyttäjäksi?
  • Miten lapsen puhelimen seuranta onnistuu?

Jos olet, et ole yksin! 😊 Yli tuhannen vastaajan tutkimus lasten ja perheiden mobiililaitteiden käytöstä nimittäin kertoo vanhempien miettivän juurikin näitä samoja kysymyksiä.*

Miten perheissä toimitaan

Tutkimuksessa selviää, että oman puhelimen omistamisessa kahdeksan vuoden ikä on selvä vedenjakaja. Seitsemänvuotiaista hieman alle puolella on oma puhelin, mutta kahdeksanvuotiailla jo lähes 90 prosentilla. Pakkohan se puhelin on saada, kun kerran koulussa kavereillakin on.

Jos lapsella on oma puhelin, on se älypuhelin, sitä todennäköisemmin mitä vanhempi lapsi on. Android-laitteet ovat odotetusti suosituimpia, ala-asteella 80 prosentin ja yläasteellakin vielä 69 prosentin osuudella.

Jotkut vanhemmat näyttävät antavan lapsen harjoitella edullisemmalla puhelimella ja panostavan kalliimpaan iän ja kokemuksen karttuessa. Tutkimus nimittäin osoittaa, että 5–12-vuotiaiden keskuudessa Samsung on käytetyin merkki, kun taas 13–16-vuotiailla Apple.

Älypuhelin on samaan aikaan mahdollisuus ja huoli. 🤔 Lapsi ei tietenkään tiedosta kaikkia puhelimen kautta avautuvia vaaroja. Tästä päästäänkin siihen, miten vanhemmat taklaavat tätä haastetta.

Ne vanhemmat, joiden 5–12-vuotiaalla lapsella on oma puhelin, ovat valveutuneimpia estämään lapsen soitot maksullisiin palvelunumeroihin – 68 prosentilla nimittäin on soitonesto-ominaisuus päällä. Soittojen esto on helppo ottaa käyttöön ja sillä varmistetaan, ettei puhelinlasku räjäytä tajuntaa. Pelaamiseen ja videoiden katsomiseen verrattuna perinteiset puhelut alkavat kuitenkin olemaan aika pieni osa nykylasten älypuhelimen käyttöä.

Puolet vanhemmista on aktivoinut lapsen puhelimeen virustorjunnan, sijainnin seurannan (49 %), määrittänyt joko kielletyt tai sallitut verkkosivut (49 %) tai sovellukset (47 %).

Miten perheissä haluttaisiin toimia

Useissa kohdissa vanhemmat vastaavat, että tietty asia ei ole vielä hoidossa, mutta asia kyllä kiinnostaa. Tämä kertoo siitä, että monikaan vanhempi ei välttämättä tiedä, miten asetuksia muutetaan tai mitä työkaluja ylipäätään on tarjolla. 🤷‍♀️🤷‍♂️

Esimerkiksi hieman yli neljännes 5–12-vuotiaiden vanhemmista olisi kiinnostunut määrittelemään lapsen puhelimeen kielletyt / sallitut verkkosivut tai sovellukset, mutta ei ole tehnyt niin.

Vielä useampaa kiinnostaisi lapsen puhelimen sijainnin seuranta ja koko laitteen tai netin käyttöajan rajoittaminen, mutta asia on ratkaisematta. Miten edetä? Sen ei tarvitse olla rakettitiedettä.

Helppo tapa lähteä liikkeelle 

Moin toimituksessa olemme parin vuoden aikana testanneet kaikenlaisia ”vanhempien äppejä”, kuten Screen Time, Kidslox ja Custodio. Näistä voi olla apua, mutta yhdenkään käyttäminen ei ollut täysin sujuvaa ja kaikkien toiminnallisuuksien käyttö vaati sitoutumista kuukausi- tai vuosimaksuun.

Tähän mennessä paras sovellus, johon olemme törmänneet, on Googlen maksuton Family Link. Se kuitenkin toimii vain, jos lapsella on Android-laite (mutta kuten kyselytutkimus kertoo, Android-käyttöjärjestelmä dominoi lasten puhelimissa).

Family Link on yllättävän pätevä työkalu. Sillä onnistuu sijainnin seuranta, päiväkohtainen käyttöajan asettaminen koko laitteelle tai jopa sovelluskohtaisesti, sovellusten tai sivustojen estot, ”nukkumaanmeno- ja heräämisajat”, eli ne ajat joiden välillä puhelin on automaattisesti lukossa, ja paljon muuta. Puhelimella soittaminen toki onnistuu vaikka puhelin olisikin lukossa, mikä tietysti on fiksua.

Kätevänä bonustoimintona vanhempi pystyy pakottamaan lapsen puhelimen pitämään ääntä (vaikka soittoäänet olisi hiljennetty), joka voi auttaa löytämään kadoksissa olevan laitteen tai joskus havahduttaa lapsen vastaamaan puhelimeen, kun äänet ovat hiljaisella. 💡

Äppi on vain osa ratkaisua

Kun lapsi saa oman puhelimen, on luonnollista keskustella siihen liittyvistä pelisäännöistä. Family Link, tai mitä sovellusta ehkä käytätkin, on kätevä jatke tälle keskustelulle. Se ei kuitenkaan korvaa keskustelua lapsen kanssa.

Juttele siis lapsesi kanssa ja tee sitä jatkuvasti, lapsi kehittyy hurjaa vauhtia – kuten äpit ja laitteetkin. Näillä vinkeillä pääset jo varmasti tukevaan ja turvalliseen alkuun. 😊

PS. Sopivan liittymän hankkiminen lapselle on aivan yhtä tärkeää kuin puhelimenkin. Meidän mielestä Moi on ylivertainen vaihtoehto lapsille ja perheille. Katso tästä miksi!

 

*DNA Koululaistutkimus Huhtikuu 2020 (Kantar)

Edellinen artikkeliEdellinen artikkeliSeuraava artikkeliSeuraava artikkeli