Usein kysytyt kysymykset.

Tai ei näitä kukaan ole vielä kysynyt, koska kirjoitimme niin kattavat vastaukset.

  • Mikä on Moi yrityksille?  

    Moi on suomalainen uuden ajan mobiilioperaattori, joka haluaa haastaa alan perinteiset toimijat täysin digitaalisilla, helppokäyttöisillä, halvoilla ja nopeilla palveluilla. Moissa yritykselle avataan tili, johon voidaan liittää haluttu määrä liittymiä; kolme tai vaikka kolmesataa. Kaikki liittymät toimivat huippunopeassa 4G-verkossa. Voit valita yrityksellesi haluamasi data- sekä puhe- ja tekstaripaketin. Data, puheminuutit ja tekstiviestit ovat kaikkien liittymien yhteisesti käytettävissä, joten voitte käyttää kullakin liittymällä palveluita haluamanne määrän, mikä tasaa näppärästi käyttäjäkohtaisia eroja ja säästää rahaa. Liittymäkohtaisesti käyttöön voit tilata myös rajattoman datan. Voit seurata palveluiden käyttöä, tilata tai poistaa palveluita ja hoitaa kaikki asiat helppokäyttöisessä YritysMoi -tilinhallinnassa. Maksaminen hoituu kätevästi laskulla, jonka saat tilattua haluamaasi sähköpostiin.

  • Miten Moi eroaa muista?  

    Moissa ei osteta yksittäisiä liittymiä, vaan hankitaan tili, johon voidaan liittää haluttu määrä liittymiä. Oli se sitten kolme tai vaikka kolmesataa. Kaikki tilin liittymät käyttävät yhteistä nopeaa 4G-dataa ja jokainen liittymä lisää tätä yhteistä datapottia joko 5 tai 10 Gt kuukaudessa. Yhteistä dataa voi kuitenkin käyttää jokaisella liittymällä halutun määrän, mikä tasaa näppärästi käyttäjäkohtaisia eroja ja säästää rahaa. Liittymäkohtaisesti käyttöön saa tarvittaessa myös rajattoman datan, vaikka muille liittymille valitsisikin gigapohjaisen datapaketin. Tiliä hallitaan kätevästi YritysMoi -palvelunhallinnasta. Palvelut maksetaan laskulla.

  • Mitä lisäpalveluja Moihin saa?  

    Moin yritysliittymiin voi tilata liittymäkohtaisen rajattoman datan tai vastaajan.


    Rajaton data: Yhdelle tai useammalle liittymälle voi ostaa rajattoman datan, jolloin näillä liittymillä voidaan käyttää rajattomasti dataa kotimaassa. Näiden liittymien osuus yhteisestä datapotista jää tilin muiden liittymien käyttöön. Rajattoman datan lisäpalvelun hinta on +15 €/kk/liittymä (alv 0 %).


    Vastaaja: YYritysMoissa voi valita lisäpalveluna myös liittymäkohtaisen vastaajan. Vastaajan voi kytkeä päälle YritysMoissa ja sen hinta on 1,25 €/kk/liittymä (alv 0%).

  • Mitä tarkoittaa Moin yritysliittymien yhteinen datapaketti?  

    Moin yritysliittymissä jokainen liittymä kasvattaa yrityksen yhteistä datapakettia. Datan osalta valittavana on 5 Gt, 10 Gt tai rajattomasti dataa liittymää kohden. Pakettien ylimenevistä gigoista laskutetaan 1,25 €/alkava giga (alv 0 %).


    Eri laitteet ja käyttäjät kuluttavat dataa erilaisia määriä, joten liittymien kesken jaettavat paketit tasaavat laitekohtaisia eroja, helpottavat seurantaa sekä säästävät rahaa. Pakettien kulutusta voi seurata helposti YritysMoista ja tarvittaessa paketin kokoa voi muuttaa. Eniten dataa käyttäville liittymille voi myös tilata lisäpalveluna rajattoman datan.

  • Mitä tarkoittaa Moin yritysliittymien yhteinen puhe- ja tekstiviestipaketti?  

    Moin yritysliittymissä jokainen tilattu liittymä kasvattaa yrityksen yhteistä puhe- ja tekstiviestipakettia. Puheminuutit ja tekstiviestit kuluttavat samaa pakettia ja näitä paketteja on valittavina 300, 600 tai 1200 kappaleen määrillä liittymää kohden. Minuutti puhetta maksaa siis yhtä paljon kuin yksi perinteinen tekstiviesti. Voitte myös valita nollan (0) minuutin ja tekstiviestin yhteisen paketin, jos liittymät tarvitsevat pelkästään dataa tai niillä puhutaan tai tekstaillaan vain vähän. Pakettien ylimenevistä puheminuuteista ja tekstiviesteistä laskutetaan 4,4 senttiä/kpl (alv 0 %).


    Eri laitteet ja käyttäjät kuluttavat puhetta sekä tekstiviestejä erilaisia määriä, joten liittymien kesken jaettavat paketit tasaavat eroja, helpottavat seurantaa sekä säästävät rahaa. Puhe- ja tekstiviestipaketin kulutusta voi seurata helposti YritysMoista ja tarvittaessa paketin kokoa voi myös muuttaa.

  • Mitkä puhelut ja viestit kuuluvat liittymien yhteiseen puhe- ja tekstiviestipakettiin?  

    Paketteihin kuuluvat normaalihintaiset kotimaan puhelut sekä normaalihintaiset kotimaan SMS-viestit. Kaikki erikoishintaiset puhelut ja viestit veloitetaan erikseen. Tällaisia ovat mm. soitot yritys- ja palvelunumeroihin, puhelut ulkomaille, roaming-puhelut EU/ETA-alueen ulkopuolella sekä lisämaksulliset tekstiviestit, kansainväliset tekstiviestit ja roaming-viestit EU/ETA-alueen ulkopuolella. Ulkomaan puheluiden ja viestien hinnat löytyvät hinnastosta.

  • Mitä tarkoittavat simmi ja liittymä?  

    Simmillä tarkoitetaan yrityksen tilaamaa tyhjää sim-korttia, jota ei ole vielä otettu käyttöön. Simmien varastotilanteen näkee YritysMoista ja niitä voi tilata sieltä myös tarpeen mukaan lisää. Simmeistä laskutetaan kertamaksu 2 €/simmi (alv 0 %). Varastossa olevista simmeistä ei veloiteta kuukausihintaa eivätkä ne kerrytä liittymien yhteisiä paketteja.


    Liittymällä tarkoitetaan käytössä olevaa simmiä. Liittymän voi aktivoida käyttöön YritysMoista, jolloin liittymälle määritetään mm. käyttäjä, puhelinnumero ja liittymäkohtaiset asetukset. Käyttöön otetusta liittymästä veloitetaan voimassa olevan paketin mukaiset kuukausimaksut ja yrityksen data- sekä puhe- ja tekstiviestipakettien koot määräytyvät käytössä olevien liittymien mukaan.

  • Mikä on yrityksen simmivarasto?  

    Moin yritysliittymissä yrityksellä on oma simmivarasto, jonne voi tarpeen mukaan tilata lisää sim-kortteja. Varastotilanteen voi tarkistaa helposti YritysMoista. Simmejä voi myös tilata lisää YritysMoista tarpeen mukaan. Simmeistä maksetaan kertamaksu 2 €/simmi (alv 0%), eikä niistä veloiteta kuukausimaksuja ennen kuin ne ovat käytössä. Muistathan säilyttää myös fyysiset sim-kortit hyvässä tallessa :)

  • Mitä tapahtuu, kun yhteinen data tai puheminuutit ja tekstarit on käytetty loppuun?  

    Pakettien ylittyessä käyttö jatkuu näiden palveluiden osalta normaalisti. Ylimenevästä datasta veloitetaan 1,25 euroa alkavalta lisägigalta, puheminuuteista ja tekstiviesteistä 4,4 senttiä/kpl (alv 0%). YritysMoista voi seurata pakettien kulutusta ja tarvittaessa muuttaa pakettien kokoa.


    Datan käytön voi myös estää liittymäkohtaisesti YritysMoista. Jos taas joku liittymä käyttää erityisen paljon dataa, siihen voi tilata rajattoman datan.

  • Jos kytken liittymään rajattoman datan, miten käy yhteiselle datalle?  

    Yhteinen datapaketti säilyy ennallaan, vaikka yksittäiselle liittymälle kytkisi päälle rajattoman datan. Tällöin liittymän yhteistä datapottia kerryttävä osuus jää muiden liittymien käytettäväksi.

  • Onko Moin yritysliittymissä määräaikaisuutta?  

    Moin yritysliittymissä ei ole määräaikaisuutta, eli sopimukset ovat toistaiseksi voimassaolevia. Tarkemmat irtisanomisajat löytyvät mm. Moin palvelukuvauksesta.

  • Mistä voin tilata Moin yritykselle?  

    Moin voit tilata yritykselle netistä osoitteesta www.moi.fi/yrityksille. Jos yritykselläsi on jo Moi-tili, kannattaa palvelut keskittää ja lisätä uusia liittymiä samalle tilille YritysMoissa.

  • Voinko pyytää liittymistä yrityksellemme tarjousta?  

    Voit laskea tarjouksen itse laskurillamme osoitteessa www.moi.fi/yrityksille. Valitse vain liittymien määrä, sekä kuinka paljon keskimäärin dataa sekä puhetta ja tekstiviestejä yksi liittymä käyttää. Näet liittymien kuukausihinnan samantien ja voit laittaa liittymäsopimuksen heti tilaukseen. Voimassaolevan hinnaston sekä sopimusehdot löydät täältä

  • Kuka voi tilata Moin yritykselle?  

    Moin yritysliittymien tilaamista varten tarvitaan suomalainen y-tunnus ja sim-kortit toimitetaan vain Suomeen. Sim-kortteja ei valitettavasti toimiteta Ahvenanmaalle, koska meillä ei ole siellä toimilupaa, mutta liittymät toki toimivat siellä kotimaan hinnalla. Tilauksen tekijä eli tilaaja voi olla kuka tahansa yrityksestä.


    Tilaajalle luodaan myös tunnukset YritysMoi -tilinhallintaan ja hänellä on jatkossa oikeus ottaa liittymiä käyttöön, seurata käyttöä, muuttaa asetuksia ja muokata liittymäpakettien kokoa. Tilauksen vahvistus vaatii kuitenkin aina sähköisen tunnistautumisen ja sopimusehtojen hyväksynnän kaupparekisteriin kirjatun nimenkirjoitusoikeuden haltijalta.

    "

  • Miten tilaus etenee?  

    Liittymätilausta varten pyydämme ensin valitsemaan haluamanne määrän sim-kortteja eli simmejä ja liittymien käyttöön sopivimman kuukausipaketin. Ostoskoriin lasketaan yritysliittymien tuleva kuukausihinta silloin, kun kaikki tilatut simmit on otettu käyttöön. Ensimmäisellä laskulla veloitetaan kuitenkin vain maksu simmeistä 2 €/kpl (alv 0 %). Kun sekä yrityksen että tilaajan tiedot on täytetty huolellisesti, tilaus täytyy vielä hyväksyttää yrityksen prokuristilla (joka voi tietysti olla myös tilaaja itse!). Toimitamme prokuristille ohjeet sopimuksen hyväksymiseen sähköpostilla.


    Kun tilaus on hyväksytty, yritys voi aloittaa liittymien käyttöönoton YritysMoi -palvelussa. Kuukausimaksu veloitetaan ainoastaan käyttöönotetuista liittymistä. YritysMoissa voi helposti tarkastella käyttöönotettujen liittymien sekä varastossa olevien simmien määrää.

  • Miten varmistetaan, että ilmoitetulla henkilöllä on oikeus allekirjoittaa liittymäsopimus?  

    Käytämme tilausprosessissamme vahvaa tunnistautumista, eli ilmoitetun prokuristin täytyy kirjautua sisään verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautumisen jälkeen vertaamme allekirjoittajan henkilötietoja kaupparekisteriin ilmoitettujen prokuristien tietoihin ja jos tiedot täsmäävät, tilaus pääsee etenemään normaalisti. Tilauksen etenemisestä tai mahdollisista ongelmatilanteista ilmoitetaan aina tilaajalle.

  • Millainen liittymäpaketti sopii yrityksellemme?  

    Ennen tilaamista voitte käydä vanhojen laskujen koonteja läpi ja laskea, kuinka paljon dataa, sekä puhetta ja tekstareita on liittymillä yhteensä käytetty keskimäärin kuukaudessa. Kun nämä luvut jakaa käytössä olevien liittymien määrällä, saa liittymille suoraan keskiarvokäytöt sekä datan että puheen ja tekstareiden osalta. Muistattehan tarkastella puhetta ja tekstareita yhtenä kokonaisuutena - meillä ne kuuluvat samaan pakettiin!


    Jos et tiedä yrityksesi liittymien käyttöä kokemuksemme mukaan keskimäärin kannattaa valita pakettti, jossa yksi yritysliittymä käyttää 5 Gt dataa ja yhteenlaskettuna 300 viestiä tai puheminuuttia kuukaudessa. Käyttöä voi myöhemmin seurata helposti YritysMoissa ja tarvittaessa muuttaa pakettien kokoja yrityksen käyttöön sopivimmiksi.

  • Milloin simmit toimitetaan?  

    Lähetämme simmit postissa, joten niiden saapumiseen menee muutama arkipäivä. Tilauksen yhteydessä lähetämme ensimmäisen laskun pelkästään tilatuista simmeistä (2 €/kpl, alv 0%).

  • Mitä toimitus maksaa?  

    Simmeistä veloitetaan kertamaksu 2 €/kpl (alv 0 %).

  • Miksi ette toimita palveluita Ahvenanmaalle?  

    Verkko-operaattorimme DNA ei toimi operaattorina Ahvenanmaalla, joten siellä emme voi myydä simmejä. Palvelumme toimivat Ahvenanmaalla kuitenkin Ålcomin verkossa ja voimassa ovat Moin normaalit kotimaan hinnat.

  • Onko Moilla tarjoushintoja isommille yrityksille?  

    Suunnittelimme Moin hinnoittelun sopivaksi niin pienen kuin suuren yrityksen käyttöön. Voimassaoleva hinnastomme löytyy täältä.

  • Mikä on YritysMoi?  

    YritysMoi -tilinhallinnassa voitte ottaa käyttöön uusia liittymiä sekä seurata yrityksen liittymien käyttöä niin datan, puheen ja tekstiviestien, lisämaksullisten palveluiden kuin ulkomaan käytön osalta. Voitte myös muuttaa kuukausipaketin kokoa ja muutoksia liittymien asetuksiin. Kätevää, vai mitä?


    Tilauksen yhteydessä saatte YritysMoi -käyttäjätunnukseksi tilaajan sähköpostiosoitteen ja pääsette luomaan haluamanne salasanan. YritysMoi toimii osoitteessa www.moi.fi/yrityksille/tili. Lähes kaiken Moi-palveluun liittyvän voi hoitaa YritysMoissa.

  • Mitä YritysMoissa voi tehdä?  

    Tavoitteenamme on, että kaikki asiakkuuteen liittyvät asiat voi hoitaa YritysMoissa. YritysMoissa voi mm. seurata liittymien käyttöä, hallita asetuksia ja asiakastietoja sekä ottaa uusia liittymiä käyttöön. Palvelussa voi myös muuttaa liittymäpakettien kokoa sekä tilata lisää simmejä.

    YritysMoita voi käyttää osoitteessa www.moi.fi/yrityksille/tili.

  • Mitä oikeuksia YritysMoin pääkäyttäjällä on?  

    Liittymien tilaajasta tulee automaattisesti YritysMoin pääkäyttäjä ja hänelle lähetetään myös tunnukset palveluun kirjautumista varten. YritysMoin pääkäyttäjä voi ottaa käyttöön uusia liittymiä, muuttaa liittymäkohtaisia asetuksia, tilata lisää simmejä, suurentaa tai pienentää kuukausipakettia ja seurata liittymien käyttöä sekä laskuja.

  • Mistä saan YritysMoin käyttäjätunnuksen ja salasanan?  

    Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä annettu tilaajan sähköpostiosoite. Lähetämme tilauksen jälkeen sähköpostiin linkin, josta tilaaja pääsee luomaan itselleen salasanan. Sen jälkeen YritysMoi on käyttövalmis ja liittymiä voidaan alkaa ottaa käyttöön. Jos salasana on unohtunut, uuden voi tilata täällä.

  • Miten vaihdan YritysMoin salasanan?  

    Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat vaihtaa vanhan, voit tilata uuden täällä.

  • Miten otan liittymiä käyttöön?  

    Tilauksen yhteydessä yritykselle luodaan oma tili ja käyttäjätunnukset YritysMoi -tilinhallintaan. Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä annettu tilaajan sähköpostiosoite. Liittymiä voi ottaa käyttöön aina, kun yrityksellä on varastossaan vapaita simmejä. Lisää simmejä voi tilata kätevästi YritysMoista.


    Liittymä otetaan käyttöön YritysMoissa valitsemalla ensin vapaa simmi, joka haetaan numerosarjan avulla simmivarastosta. Kun oikea kortti on löytynyt, valitaan liittymälle käyttäjä, nimi, numero sekä tarvittaessa erillinen tunniste, esim. kustannuspaikka. Myös liittymäkohtaiset asetukset voi säätää haluamikseen käyttöönoton yhteydessä. Liittymään voi joko siirtää jo olemassa olevan numeron tai valita kokonaan uuden Moin numerovalikoimasta.

    Jos valitsit liittymälle uuden numeron, on liittymä heti käyttövalmis. Jos taas siirrät olemassa olevan numeron Moille, numeronsiirrossa kestää n. 5-6 arkipäivää. Numeronsiirtojen tilannetta voi seurata kätevästi YritysMoissa. Käyttäjät saavat myös tekstiviestitse tietoja numeronsiirron ajankohdasta.

  • Miten numeronsiirto tehdään ja miten se etenee?  

    Numeronsiirto tehdään liittymän käyttöönoton yhteydessä YritysMoissa. Numeronsiirtoa varten tarvitaan tiedot numeron nykyisestä omistajasta, joka voi olla yritys tai yksityishenkilö. Jos numero ei ole yrityksen omistuksessa, tulee siirtoa varten kysyä lupa liittymänumeron nykyiseltä omistajalta. Kun numeronsiirto on tilattu, tiedot siirron etenemisestä näkyvät YritysMoissa. Lähetämme myös tilaajalle sähköpostitse ohjeet numeronsiirtojen etenemisestä sekä liittymän käyttäjälle tekstiviestitse muistutukset numeronsiirron ajankohdasta.

    Numeron siirtymisen aikana tapahtuva käyttökatkos kestää maksimissaan 10 minuuttia. Puhelin täytyy sulkea ennen kuin simmi vaihdetaan, jotta puhelin löytää käynnistyessään uuden verkon. Jos laite ei löydä verkkoa heti numeronsiirron jälkeen, puhelin kannattaa sulkea ja kokeilla uudestaan muutaman minuutin kuluttua.

    Numeron voi myös siirtää Moille, vaikka siinä olisi voimassaoleva määräaikainen sopimus nykyisellä operaattorilla. Silloin kuitenkin yleensä täytyy vanhalle operaattorille maksaa sopimuksen kuukausimaksut sopimuskauden loppuun. Tiedot määräaikaisuuksista saa vanhalta operaattorilta.

  • Katkeaako liittymä automaattisesti vanhalta operaattorilta, kun tekee numeronsiirron?  

    Liittymän käyttöönoton yhteydessä kysytään, halutaanko nykyinen numero säilyttää. Jos halutaan, Moi hoitaa numeronsiirron, eikä liittymää tarvitse irtisanoa erikseen vanhalta operaattorilta. HUOM! Jos numero irtisanotaan erikseen vanhalta operaattorilta, ennen kuin Moi -liittymä otetaan käyttöön, emme voi siirtää vanhaa numeroa, koska sen viestintäpalvelusopimus on päättynyt.

  • Miten muutan kuukausipaketteja?  

    Jos valittu kuukausipaketti on liian pieni tai suuri yrityksen tarpeisiin, voi sen kokoa muuttaa helposti YritysMoissa. Muutoksen vahvistamisen jälkeen uusi paketti astuu heti voimaan.

  • Tarvitsen vastaajan, miten saan sen käyttöön?  

    Vastaajan voi ottaa käyttöön YritysMoissa. Vastaaja on liittymäkohtainen ja sen hinta on 1,25 €/kk (alv 0 %).

  • Miten vastaaja toimii?  

    Voit äänittää vastaajaan joko oman tervehdysviestin tai käyttää automaattista viestiä. Soittajat kuulevat tämän viestin, jos et tietyn ajan kuluessa vastaa puhelimeen tai jos puhelimesi on kiinni tai kuuluvuusalueen ulkopuolella.


    Voit kuunnella vastaajaasi jätettyjä viestejä soittamalla vastaajanumeroosi, jonka saat tekstiviestillä vastaajan kytkennän yhteydessä. Löydät vastaajanumerosi myös YritysMoista.


    Soittaessasi vastaajanumeroon ensimmäistä kertaa, tulee sinun määrittää vastaajallesi 4-6 numeron pituinen tunnusluku. Tätä tunnuslukua tarvitset, jos soitat vastaajanumeroosi kotimaassa muusta kuin omasta liittymästäsi tai aina soittaessasi ulkomailta. Voit myös vastaajapalvelun asetuksista muuttaa tunnusluvun kyselyn pysyväksi, jolloin sitä kysytään aina ennen viestien kuuntelua.


    Oletustunnusluku on 1234, mutta se kannattaa vaihtaa heti ensimmäisellä käyttökerralla. Voit vaihtaa tunnuslukua myös myöhemmin vastaajapalvelussasi. Jos olet unohtanut tunnuslukusi, ota yhteyttä Moin asiakaspalveluun.


    Lisää tietoa vastaajan toiminnasta löydät Moin vastaajan käyttöohjeista

  • Mitä ovat palvelunumeroiden ja mobiilimaksujen estot?  

    Liittymälle voi YritysMoissa asettaa erilaisten maksullisten palvelunumeroiden, tekstiviestien ja mobiilimaksujen käytön estot. Mobiilimaksut ovat erilaisia nettipalveluita tai sovelluksia, joiden lasku maksetaan operaattorin laskun yhteydessä. Estot voi valita neljästä eri estoluokasta.

  • Mitä eri palvelunumeroiden ja mobiilimaksujen estoluokkia on olemassa?  

    Estoluokkia on neljä: Yleishyödylliset palvelut, asiointipalvelut, viihdepalvelut ja aikuisviihdepalvelut. Jos laitat simmiisi estot päälle haluamaasi luokkaan, sillä ei voi käyttää kyseiseen luokkaan kuuluvia palveluita.


    • Yleishyödyllisten palveluiden esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen kaikkiin erityismaksullisiin palvelunumeroihin sekä yritysnumeroihin.
    • Asiointipalveluiden esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen asiointi- ja hyötypalveluihin (0600-numerot), ajanviete- ja aikuisviihdenumeroihin (0700-numerot) sekä 16-alkuisiin SMS-numeroihin.
    • Viihde-esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen ajanviete- ja aikuisviihdepalveluihin (0700-numerot,sekä 170- ja 175-alkuiset SMS-numerot).
    • Aikuisviihde-esto estää puhelut, tekstiviestit ja mobiilimaksamisen aikuisviihdenumeroihin (tietyt 0700-numerot sekä 178- ja 179-alkuiset SMS-numerot).

    Lue lisätietoja Viestintäviraston sivuilta.

  • Voinko seurata maksullisten palveluiden käyttöä laskutuskauden aikana?  

    Voit seurata euromääräistä käyttöä YritysMoissa.

  • Miksi en voi soittaa 0606-alkuisiin numeroihin?  

    Moin kaikilta asiakkailta on toistaiseksi estetty soitto 0606-alkuisiin numeroihin, koska niiden käytössä ilmeni väärinkäytöksiä.

  • Mitä ovat erikokoiset simmikortit ja miten saan laitteeseeni oikeankokoisen kortin?  

    Sim-kortteja eli simmejä on kolmea eri kokoa: perus- (mini), mikro- ja nano-sim. Luottokortin kokoisesta Moi-simmikorttipakkauksesta saat käyttöösi kaikki simmikoot suurimmasta pienimpään ilman saksia. Kätevää, eikö?


    • Jos tarvitset suurimman perussimmin (mini), taita koko pienempi sim-kortti valmiita reunoja pitkin irti luottokortin kokoisesta kortista.
    • Mikro-simmi on tavallista perussimmiä hieman pienempi. Saat sen taivuttamalla peruskortista irti uloimmat reunat.
    • Nano-simmi on korteista pienin. Sen saa esiin taittamalla kaikki irtoavat reunukset.

    Ole tarkkana, ettet vahingossa taita korttia liian pieneksi. Jos kuitenkin näin käy tai vanha simmikorttisi on liian pieni uuteen laitteeseesi, voit käyttää ns. telakkaa eli korttisovitinta, jolla saat korttisi suurennettua.

  • Miten hävinneen tai rikkinäisen simmin tilalle saa uuden kortin?  

    Mikäli sim-korttisi vahingoittuu tai tarvitset uuden kortin, voit tilata uuden yritysasiakaspalvelustamme numerosta 030 1500 559 (mpm/pvm) arkisin klo 8-18.

  • Mitä veloitustapoja Moilla on yrityksille?  

    Moin yritysliittymien laskut maksetaan perinteisellä laskulla. Lasku lähetetään kerran kuussa tilaajan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

  • Mikä on laskutuskausi?  

    Laskutus tapahtuu kuukausittain kalenteripäivänä, joka vastaa ensimmäisen liittymän aktivointipäivää. Esimerkiksi jos yritys aktivoi ensimmäisen liittymän 12.3., ensimmäinen laskutuskausi on 12.3.–11.4 ja seuraava laskutuskausi on taas 12.4–11.5 jne.


    Koska päivien määrät vaihtelevat kuukausittain, myös laskutuskauden päivien määrät vaihtelevat kuukausien mukaan. Jos yritys aktivoi ensimmäisen liittymän esimerkiksi 31.1., jolloin seuraavassa kuussa ei ole vastaavaa päivämäärää, alkaa uusi laskutuskausi kuun viimeisenä päivänä eli 28.2. Sitä seuraava laskutuskausi taas alkaa jälleen 31.3. Kuukausimaksullisten palveluiden hinta on aina sama päivien määrästä riippumatta.

    Laskutuskauden lopussa lähetetään yritykselle lasku, jossa veloitetaan kuukausipaketti käyttöön otetuista liittymistä, paketin ulkopuolinen käyttö sekä mahdolliset lisäpalvelut.

  • Mistä löydän laskut?  

    Laskuerittely lähetetään valittuun sähköpostiosoitteseen laskutuspäivänä.

  • Kuinka paljon maksuaikaa laskulle myönnetään?  

    Laskun maksuehto on 14 päivää netto.

  • Voinko tilata uusia kuukausimaksullisia palveluita kesken laskutuskauden?  

    Kuukausimaksullisen palvelun voi tilata ja ottaa käyttöön YritysMoissa milloin tahansa eli myös kesken laskutuskauden. Palvelun hinta laskutetaan normaalisti kuukausilaskulla seuraavan laskutuskauden vaihteessa.

  • Voinko muuttaa kuukausipaketin kokoa kesken laskutuskauden?  

    Kuukausipaketin data- tai minuutti- ja tekstarimääriä voi kasvattaa kesken laskutuskauden, jolloin käyttörajat nousevat saman tien ja kauden lopussa laskutetaan uuden paketin hinta. Jos taas tarvetta on pienemmille paketeille, muutoksen voi tehdä kesken laskutuskauden, mutta se astuu voimaan vasta seuraavan laskutuskauden vaihteessa.

  • Saanko laskut e-laskuna?  

    Valitettavasti emme vielä tarjoa e-laskua, mutta huomaathan että yleensä laskun voi lähettää laskutusjärjestelmään sähköpostilla, joten anna laskutusosoitteeksi laskutusjärjestelmäsi sähköpostiosoite, niin saat laskun suoraan järjestelmään. Silloin et toki saa sitä erikseen enää omaan sähköpostiisi. Tuomme e-laskun maksutavaksi lähiaikoina.

  • Miten soitan ulkomaille ja ulkomailta?  

    Kun soitat ulkomaille, lisää ulkomaantunnus (+ tai 00), maatunnus (esim. Ruotsi 46) ja suuntanumero (esim. Tukholma 08) ilman ensimmäistä nollaa varsinaisen puhelinnumeron eteen. Jos vastaanottajan numero on esim. 1234567, valitset tuolloin Tukholmaan soittaessasi numeroksi +46 8 1234567. Ulkomailta Suomeen soittaessa lisää numeron eteen +358 ja jätä numeron ensimmäinen nolla pois.


    Puhelinnumerot kannattaa tallentaa puhelimen yhteystietoihin kansainvälisessä muodossa. Esimerkiksi kotimainen kännykkänumero 045 1234567 kannattaa tallentaa muodossa +358 45 1234567 (358 on Suomen maatunnus ja jätä numeron ensimmäinen nolla pois). Näin voit soittaa ja lähettää viestejä numeroihin suoraan yhteystiedoista sekä Suomessa että ulkomailla. Moin ulkomaan hinnat ja roaminghinnat löydäthref='https://www.moi.fi/yrityksille/hinnasto'>hinnastosta.

  • Miten Moi toimii ulkomailla?  

    Ulkomailla kaikki palvelut (puhelut, tekstarit ja data) toimivat yleensä kuten kotimaassa. Datan käyttö ulkomailla vaatii, että laitteessa on oikeat internet- ja MMS-asetukset. Kotimaassa data voi toimia väärilläkin asetuksilla, mutta ulkomailla väärät data-asetukset estävät datan käytön. Pääset muuttamaan asetuksia puhelimesi valikosta mobiilidata-asetusten alta. Oikeat asetukset ovat APN-yhteyspiste on: data.moimobile.fi ja MMS-yhteyspiste (APN) on: mms ja MMSC-aloitussivu: http:\\mmsc.dna.fi


    Roumaus EU/ETA-alueella

    EU/ETA-alueella puhelut ja tekstiviestit toimivat kotimaan hinnoilla. Dataa voi EU/ETA-alueella käyttää liittymäkohtaiseen kohtuu-data-käyttö-rajaan asti kotimaan hinnoilla. Yhdellä liittymällä raja on 2 Gt/kk. Rajan täytyttyä veloitetaan datankäytöstä kotimaan hintojen lisäksi liittymäkohtainen lisämaksu 3 €/giga (alv 0 %). YritysMoissa voi asettaa käyttörajan lisämaksulliselle dataroumaukselle. Oletusraja on 60 €/kk. Raja koskee sekä lisämaksullista dataroumausta EU/ETA-alueella, että kaikkea dataroumausta EU/ETA-alueen ulkopuolella.


    Roumaus EU/ETA-alueen ulkopuolella


    EU/ETA-alueen ulkopuolella soittaminen, puheluun vastaaminen, tekstaaminen ja datan käyttö maksaa aina ekstraa. Huomaathan, että EU/ETA-alueen ulkopuolella etenkin data voi olla erittäin kallista! Katso roaming-hinnat hinnastostamme. YritysMoissa voit asettaa liittymäkohtaisen käyttörajan lisämaksulliselle dataroumaukselle. Oletusraja on 60 €/kk. Raja koskee sekä lisämaksullista dataroumausta EU/ETA-alueella, että kaikkea dataroumausta EU/ETA-alueen ulkopuolella.

  • Mikä on maksullisen dataroamingin käyttöraja?  

    Ulkomailla käytössä on automaattisesti liittymäkohtainen maksullisen dataroamingin käyttöraja, jonka ylittyessä datan käyttö sulkeutuu. Oletusraja on 60 euroa ja sitä voi tarvittaessa nostaa tai laskea liittymäkohtaisesti YritysMoissa. Kaiken lisämaksullisen datakäytön voit estää asettamalla rajaksi 0 euroa.

    Käyttöraja koskee sekä lisämaksullista liittymäkohtaisen kohtuu-data-käyttö-rajan ylittävää dataa EU/ETA-alueella, että EU/ETA-alueen ulkopuolista dataroumausta. EU/ETA-alueella lisämaksutonta dataa on käytettävissä liittymäkohtaisesti 2 Gt/kk. Etenkin EU/ETA-alueen ulkopuolella data voi olla todella kallista, joten kannattaa olla tarkkana!

  • Voinko seurata lisämaksullisten roaming-palveluiden käyttöä laskutuskauden aikana?  

    Voit seurata euromääräistä käyttöä YritysMoissa.

  • Miten Moi toimii Suomen rajalla?  

    Kun käytät laitettasi lähellä valtakunnan rajaa, voi laitteesi yhdistyä Moin käyttämästä DNA:n verkosta rajanaapurin verkkoon. Silloin käytät roaming-verkkovierailupalveluita, joista veloitetaan erillisen hinnaston mukaan.


    Raja-alueilla puhelin kannattaa kytkeä laitteen asetuksista manuaaliseen verkonvalintaan. Valitse asetuksissa saatavilla olevista verkoista DNA. Muistathan, että jos jätät laitteesi manuaalisesti valittuun DNA-verkkoon, se ei yhdisty ulkomaisiin verkkoihin eikä siis toimi ulkomailla.

  • Toimiiko ulkomailla 4G (LTE) roaming?  

    4G (LTE) roaming toimii myös ulkomailla, mutta ei vielä kovinkaan monessa maassa.

  • Toimiiko Moi muussa kuin 4G-verkossa?  

    Moi toimii myös 3G- ja 2G-verkoissa. Moi-liittymä käyttää automaattisesti nopeinta saatavilla olevaa verkkoa.

  • Kuinka nopea on 4G?  

    Moin liittymien maksiminopeus on 100 Mbit/s. Teoriassa nopeimmat 4G LTE -yhteydet voivat siirtää dataa jopa 300 Mbit/s nopeudella, mutta ne ovat vielä harvassa. Käytännössä monet tekijät hidastavat bittien liikkumista.


    Lopulliseen verkon todelliseen nopeuteen vaikuttavat muun muassa puhelimen suorituskyky, verkon kuormitus, etäisyys tukiasemaan, yhteydet tukiasemalta eteenpäin ja internetin tai palvelimien kuormitus. Voit kokeilla laitteesi nopeutta netissä erilaisissa nopeustesteissä.

  • Mitkä ovat Moin IP-osoitteet ja sallitut portit?  

    IPv4-osoitteet ovat vaihtuvia ja NATattuja. IPv6-osoitteet ovat julkisia ja vaihtuvia, ei-NATattuja.


    Sallitut tietoliikenneportit IPv4-osoitteista ovat TCP-protokollassa 500 ja 1024-65535 sekä UDP-protokollassa 123, 259, 500, 1024-1899 ja 1901-65535.


    IPv6-osoitteilla liikennöidessä rajoitetaan Internetistä liittymiin tulevaa liikennettä seuraavista porteista:

    • Port 25(tcp) Simple Mail Transfer protocol
    • Port 53(udp) Domain Name System
    • Port 135(tcp/udp) RPC Endpoint Mapper
    • Port 137(tcp/udp) Netbios Name Service
    • Port 138(tcp/udp) Netbios Datagram Service
    • Port 139(tcp/udp) Netbios Session Service
    • Port 445(tcp/udp) Microsoft DS
    • Port 593(tcp/udp) HTTP RPC Endpoint Mapper
    • Port 1433(tcp/udp) Microsoft SQL Server
    • Port 1434(tcp/udp) Microsoft SQL Monitor
    • Port 1900(udp) uPnP

    Lähtevä sähköpostiliikenne (SMTP)-liikenne liittymästä porttiin 25 on sallittu vain Moin SMTP-palvelimille Viestintäviraston määräyksen mukaan.

  • Mitkä ovat Moin palvelinosoitteet?  

    • Moin lähtevän sähköpostin SMTP-sähköpostipalvelimen osoite on smtp.dnainternet.net
    • Moin NTP-aikapalvelimen osoite on ntp.dnainternet.fi
    • Moin DNS-nimipalvelimien IPv4-osoitteet: 62.241.198.245 ja 62.241.198.246
    • Moin DNS-nimipalvelimien IPv6-osoitteet: 2001:14b8:1000::1 ja 2001:14b8:1000::2

  • Miten saan asetukset puhelimeeni?  

    Asetukset yritetään lähettää automaattisesti puhelimeesi. Jos saat asetukset tekstiviestillä, tallenna ne laitteeseesi. Applen ja Lumian laitteissa asetukset eivät tallennu automaattisesti ja ne pitää syöttää laitteeseen itse. Internet- ja MMS-asetuksille on määritettävä erikseen omat APN-yhteydet. Internet-yhteyspiste (APN) on: data.moimobile.fi. MMS-asetuksissa tulee olla MMS-yhteyspiste (APN): mms, ja MMSC-aloitussivu: http://mmsc.dna.fi.

  • Näin asetat laitteeseesi oikeat internet-asetukset  

    iOS:

    1. Mene laitteen asetuksiin ja paina "Mobiiliverkko"

    2. Pääset alla olevaan näkymään. Siirry kohtaan "Mobiilidatavalinnat"

      iPhone 7
    3. Paina "Mobiilidataverkko"

      iPhone 7
    4. Täytä asetukset alla olevan kuvan mukaisesti. APN:n tulee siis olla "data.moimobile.fi "

      iPhone 7 iPhone 7
    5. Käynnistä puhelin uudelleen


    Android:

    1. Mene laitteen asetuksiin ja siirry kohtaan "Langaton verkko ja verkot"

    2. Paina "Lisää"

      Samsung
    3. Valitse "Mobiiliverkko" tai "Matkapuhelinverkot"

      Samsung
    4. Valitse "Tukiasemien nimet" tai "Yhteysosoitteet"

      Samsung
    5. Jos listassa on kohta "data.moimobile.fi", paina tätä ja tarkista, että asetuksessa lukee "APN" -kohdassa "data.moimobile.fi". Muita asetuksia ei tarvitse muuttaa.

      Samsung
    6. Jos listassa ei ole kohtaa "data.moimobile.fi", luo valikosta uusi APN. Aseta nimeksi "Moimobile" ja kirjoita "APN" -kohtaan "data.moimobile.fi". Tämän jälkeen tallenna asetukset.

      Samsung Samsung
    7. Viimeiseksi tarkista listasta, että kohta "Moimobile" on valittu.

    8. Käynnistä puhelin uudelleen.

  • Mitä teen jos simmi häviää tai puhelin varastetaan?  

    Liittymän voi sulkea tilapäisesti YritysMoista. Jos et jostain syystä pääse palveluun, voit myös soittaa asiakaspalveluun ja pyytää liittymäsi tilapäistä sulkemista. Asiakaspalvelumme on auki arkisin 08.00-18.00 numerossa 030 1500 559 (mpm/pvm) (ulkomailta soitettaessa +358 30 1500 559). Voit myös tilata uuden kortin kadonneen tilalle samasta numerosta.

  • Mitä teen jos simmikortti pitää vaihtaa?  

    Tarvitset uuden simmikortin, jos vanha on hävinnyt, mennyt rikki tai on uuteen laitteeseesi liian pieni. Muistathan, että Moin simmit voi pienentää ilman saksia :) Jos simmikorttisi on liian pieni, voit myös käyttää ns. telakkaa eli korttisovitinta.


    Jos simmi on hävinnyt, kannattaa se varmuudeksi heti sulkea tilapäisesti YritysMoissa. Jos korttia ei löydy, tarvitset uuden simmikortin. Uuden kortin voi tilata asiakaspalvelustamme arkisin klo 8-18 numerosta 030 1500 559 (mpm/pvm) (ulkomailta soitettaessa +358 30 1500 559).

  • Olen unohtanut pin-koodin  

    Mikäli et muista pin-koodiasi, voit puk-koodin avulla luoda uuden pin-koodin. Puk-koodi löytyy YritysMoin liittymäkohtaisista asetuksista.


    Jos näppäilet pin-koodin väärin kolme kertaa peräkkäin, simmi lukkiutuu turvallisuussyistä. Tällöin laite pyytää puk-koodia. Puk-koodi on kahdeksannumeroinen koodi, jonka syöttämällä simmin saa avattua. Löydät yrityksen simmien puk-koodit YritysMoista liittymäkohtaisista asetuksista.

  • Miten saan puk-koodin?  

    Saat puk-koodin tietoosi maksutta YritysMoista. Saat koodin myös soittamalla asiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559. Koodin kysyminen puhelimitse asiakaspalvelussa maksaa 10,00 € /kerta (alv 0 %).

  • Mistä saan verkon lukituksen purkukoodin?  

    Jos puhelimesi pyytää sinulta verkon lukituksen purkukoodia, kyseessä on kytkykaupalla ostettu puhelin, jossa SIM-kortin vaihtaminen on estetty. Kysy silloin purkukoodia operaattorilta, jolta olet hankkinut kytkypuhelimen.

  • Mitkä ovat laitteeni Moin internet-asetukset?  

    Laitteen nettiasetuksissa löytyvä yhteyspiste eli APN on Moin liittymissä "data.moimobile.fi".

  • Mistä johtuu, että verkko on hidas?  

    Vaikka mobiiliverkkojen teoreettiset nopeudet ovat korkeita, käytännössä monet tekijät hidastavat bittien liikkumista. Puhelimen suorituskyky tai vikatila, verkon kuormitus, etäisyys tukiasemaan, yhteydet tukiasemalta eteenpäin, internetin tai palvelimien kuormitus jne. vaikuttavat kaikki lopulliseen saatavilla olevaan nopeuteen. Verkossa saattaa myös olla tilapäinen häiriö. Katso häiriötiedotteet

  • Olen unohtanut YritysMoin tunnukset.  

    Käyttäjätunnuksena toimii tilauksen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite. Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat vaihtaa sen, voit tilata uuden salasanan YritysMoin kirjautumissivulta.

  • En saa yhteyttä verkkoon.  

    Laite voi olla päällä, vaikka se ei ole yhteydessä verkkoon. Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen. Pin-koodin kyselyn jälkeen laitteen pitäisi kytkeytyä verkkoon. Vaikka Suomessa mobiiliverkko toimii kattavasti, on mahdollista että verkko ei toimi juuri siinä paikassa tai verkossa voi olla tilapäinen vika. Mikäli pääset nettiin toisella laitteella tai toisesta paikasta, voit tarkistaa tiedon verkon häiriöistä ja peittoalueesta DNA;n verkkosivuilta.


    Myös laitteessasi tai simmissäsi voi olla vikaa. Jos mahdollista, simmin toimivuutta voit kokeilla toisella laitteella ja laitteen toimivuutta toisella simmillä. Tarkista myös laitteen asetuksista, ettet ole kytkenyt mitään estoja päälle. Lentokonetila estää laitteen kytkeytymisen mobiiliverkkoon. Jos verkko ei toimi ulkomailla, tarkistathan ettet ole kytkenyt verkkovierailun estoa (roaming-esto) päälle laitteesi asetuksissa tai YritysMoissa. Tarkista myös laitteesi Moin internet-asetukset? Laitteen nettiasetuksissa löytyvä yhteyspiste eli APN on Moin simmeissä "data.moimobile.fi".

  • Laite ei löydä ulkomailla verkkoa.  

    Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen. Verkon löytäminen saattaa laitteelta kestää hetken. Jos laitteesi ei PIN-koodin kyselyn jälkeen edelleenkään löydä verkkoa, tarkista laitteesi asetuksista onko laite lentokonetilassa, jolloin se ei yhdisty verkkoon.

    Ulkomailla verkon peittoalueet ovat usein merkittävästi huonommat kuin Suomessa ja siksi voit olla alueella, jossa verkkoa ei ole käytössä. Kokeile uudestaan löytyykö verkko, kun olet siirtynyt toiseen, ehkäpä parempaan kuuluvuusalueeseen.

  • Puhelin ei toimi ulkomailla.  

    Tarkista puhelimen asetuksista, että ulkomaan käyttöä ei ole estetty. Puhelin voi myös olla päällä, mutta ei ole yhdistynyt verkkoon. Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen.

  • Mistä löydän häiriötiedotteet ja ilmoitukset verkkovioista?  

    Häiriötiedotteet, jotka pitävät sisällään kaikki merkittävät häiriöt sekä verkosta että muista häiriöistä löydät tästä.

  • Miten voin irtisanoa yksittäisen yritysliittymän?  

    Voit irtisanoa yksittäisen yritysliittymän soittamalla yritysasiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559 tai sähköpostilla osoitteeseen yritysaspa@moi.fi. Jos irtisanot liittymän sähköpostilla, laita sähköpostin otsikoksi "Yritysliittymän irtisanominen". Kerro viestissä mistä yrityksestä on kyse ja lisää yrityksen Y-tunnus sekä laita mukaan irtisanottavan liittymän puhelinnumero. Moin yritysliittymät kytketään pois verkosta laskutuskauden lopussa tai numeronsiirron irtikytkemishetkellä. Jos teet liittymälle numeronsiirron toiselle operaattorille, hoituu itse irtisanominen automaattisesti operaattoreiden välillä. Liittymän laskutus on voimassa vielä kuluvan laskutuskauden loppuun.

  • Miten voin lopettaa yrityksen Moi -yritysliittymäsopimuksen kokonaan?  

    Jos todella haluat lopettaa yrityksen Moi -yritysliittymäsopimuksen lopullisesti, onnistuu se soittamalla yritysasiakaspalveluumme 030 1500 559 (mpm/pvm) tai ulkomailta +358 30 1500 559. Sopimuksen irtisanomisaika on kaksi (2) kuukautta.

  • Mikä on palveluiden irtisanomisaika?  

    Koko Moi Yrityspalvelun ja siis koko tilin irtisanomisaika on kaksi kuukautta. Moin yksittäisen yritysliittymän voit irtisanoa koska tahansa. Jos yksittäinen liittymä siis irtisanotaan kesken laskutuskauden, on liittymä toiminnassa vielä kuluvan laskutuskauden loppuun tai jos teet numeronsiirron, on liittymä voimassa irtisanomishetkeen. Myös lisämaksulliset palvelut kuten rajaton data , puhe- ja tekstiviestipaketti tai vastaaja ovat käytössä aina laskutuskauden loppuun. Palveluiden laskutus on voimassa laskutuskauden loppuun.


    Kuukausipaketin data- tai minuutti- ja tekstarimääriä voi kasvattaa kesken laskutuskauden, jolloin käyttörajat nousevat saman tien ja kauden lopussa laskutetaan uuden paketin hinta. Jos taas tarvetta on pienemmille paketeille, muutoksen voi tehdä kesken laskutuskauden, mutta se astuu voimaan vasta seuraavan laskutuskauden vaihteessa.

  • Voiko tilauksen peruuttaa?  

    Vahvistettua tilausta ei valitettavasti voi enää peruuttaa, vaan se täytyy irtisanoa. Lähetämme tilatut simmit annettuun osoitteeseen ja niistä veloitetaan 2 €/kpl (alv 0 %). Jos simmejä ei kuitenkaan oteta käyttöön, ei niistä veloiteta myöskään mitään kuukausimaksuja.

  • Miten voin lopettaa tai irtisanoa lisäpalvelun?  

    Voit lopettaa tai irtisanoa kuukausimaksullisen lisäpalvelun kuten rajattoman datan tai vastaajan YritysMoissa poistamalla palvelun käytöstä. Palvelu on käytettävissä laskutuskauden loppuun ja siitä laskutetaan myös palvelun hinta laskutuskauden loppuun.