alt-text

Moin toimitusjohtaja Talouselämässä — “Jos puhut 273 minuuttia kuukaudessa, miksi maksat tuhannesta?”

Julkaistu klo 14:07 by Eeva-Lotta Viinikka

Syyskuussa 2018 Moi mobiili lanseerasi uuden liittymän, jonka ansiosta myös yritykset pääsevät hyötymään reilusta poolihinnoittelusta, sekä kontrolloimaan yksittäisiä liittymiä yhden helppokäyttöisen ohjelman kautta.

Yritysliittymän ulostulo on herättänyt kiinnostusta markkinoilla, eikä ihme, sillä nykymaailmassa myös yritykset tarvitsevat järkevän ja joustavan liittymävaihtoehdon, jolla on helppo vastata ketterästi myös yksilöllisiin tarpeisiin yrityksen sisällä.

Moi Mobiilin toimitusjohtaja Petri Lahtinen avaa Talouselämän kumppaniblogi-osiossa Moi Mobiilin arvomaailmaa ja syitä yritysliittymän syntyyn. Mikäli Talouselämän printti versio ei osu käteen päivän aikana, lue Petrin koko artikkeli alta;

—————————————–

12.10.2018, Talouselämä

Olisipa operaattori, joka ei tekisi asioita liittymän lähtökohdista vaan asiakkaan

Tuo ajatus ohjasi Moi Mobiilin perustamista vuonna 2016. Halusimme kyseenalaistaa perinteisten matkapuhelinoperaattoreiden toimintamallit ja tehdä mobiililiiketoimintaa uudella tavalla: modernisti ja tehokkaasti mutta samalla rennosti ja rehellisesti. Asetimme tavoitteeksi, että Moista tulisi Suomen rakastetuin mobiilioperaattori, joka puhuisi ihmisille ihmisten kielellä.

Joku ehkä sanoisi, että uuden ja pienen operaattorin perustaminen kyllästetylle markkinalle on hullun hommaa, mutta meillä ei ollut taakkanamme vanhoja raskaita rakenteita. Saatoimme suunnitella Moi Mobiilin operatiivisen toiminnan puhtaalta pöydältä täysin digitaaliseksi ja asiakaslähtöiseksi.

Käytimme todella paljon aikaa sen miettimiseen, miten aktiiviselle edelläkävijälle ja monen mobiililaitteen käyttäjälle, perheelle ja jatkossa myös yrityksille voisi tarjota nopean ja innostavan palvelun – ja ennen kaikkea parhaan mahdollisen diilin. Sitten syntyi idea yhdestä paketista, johon asiakas voi liittää niin monta liittymää kuin tarvitsee ja jakaa dataa niiden kesken. Omalta tililtään voi seurata helposti, mihin rahaa kuluu ja säätää paketin kokoa tarvittaessa isommaksi tai pienemmäksi.

Yritysten liittymäpaketit liian isoja

Kaltaisellemme positiiviselle anarkistille on ollut markkinassa hyvä vastaanotto. Mutta lisäksi meidät yllätti positiivisesti, kuinka toimintamallimme on alusta saakka kiinnostanut myös yrityksiä.

Oikeastaan sen ei olisi pitänyt yllättää. Yritysliittymissä käyttäjien keskenään erilaiset tarpeet korostuvat, kun yleispätevä liittymäpaketti on toiselle liian iso ja toiselle liian pieni. Samalla vie aikaa optimoida jokaiselle sopivinta pakettia. Eihän sähköäkään osteta jokaiselle työntekijälle omassa erillisessä paketissa!

Käyttäjädatamme mukaan yritysliittymiä käytetään huomattavasti vähemmän kuin minkälaisilla paketeilla niitä tällä hetkellä myydään. Moi Mobiilin yritysasiakkaiden keskiarvokäyttö on 3,7 gigatavua mobiilidataa sekä 273 puheminuuttia tai tekstiviestiä kuukaudessa. Viestintäviraston viimeisimpien tilastojen mukaan yritysliittymistä soitetaan keskimäärin 121 minuuttia ja lähetetään 15 tekstiviestiä kuukaudessa. Silti kiinteähintaiset yritysliittymät sisältävät useimmiten rajattoman netin, tuhansia minuutteja puheaikaa ja tuhat tekstiviestiä kuukaudessa.

Kaikki kuuluu kaikille

Haluamme kannustaa yrityksiä kiinnittämään asiaan enemmän huomiota ja toimme kuluttajaliittymistä tutun poolihinnoittelun myös yritysten saataville. Moi Yritysliittymässä firman työntekijöiden käytössä on yhteinen data-, sms- ja puhepaketti, jota jokainen käyttää oman liittymänsä kautta tarpeen mukaan. Jos yhteisen potin tarpeet muuttuvat, voi potin kokoa muuttaa koska tahansa.

Tähän mennessä jo yli 4 000 yritysasiakastamme on huomannut poolihinnoittelun järkevyyden. Poolin suurin hyöty on se, että heavy usereiden käyttö kompensoituu niiden kanssa, jotka käyttävät palveluita vähemmän. Jokaista liittymää ei tarvitse enää säätää erikseen, ja kaikilla on aina juuri oikean kokoinen paketti.

Tämä taas säästää rahaa. Keskimäärin yritysasiakkaidemme matkapuhelinliittymäkulut ovat pienentyneet noin kolmanneksella aiempaan verrattuna. Jos yritysliittymiä on satoja, puhumme vuositasolla jo kymmenien tuhansien eurojen säästöistä.

Tuloksekasta syksyä kaikille!

Petri Lahtinen, toimitusjohtaja, Moi Mobiili